Läs mer i Värmlands Folkblad.
]]>Läs mer i Barometern.
]]>Läs mer i Finnveden.
]]>Läs mer i Norran.
]]>Läs mer och delta i debatten i Vi Bilägare.
]]>Läs hela artikeln i Norrländska Socialdemokraten.
]]>Läs mer på Newsdesk.
]]>Läs mer på Newsdesk.
]]>– Detta är ytterligare ett pinsamt löftesbrott från Alliansen som i övrigt skryter om att de sätter en ära i att uppfylla sina vallöften, säger Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteuppror.se
Läs mer på Newsdesk.
]]>Läs mer i Borås Tidning.
]]>Läs mer i Höglandsnytt.
]]>Läs mer i Norrländska Socialdemokraten.
]]>Läs mer i Länstidningen Östersund.
]]>Läs mer i Folket.
]]>Läs mer i Hudiksvalls tidning.
]]>
Bensinskatteuppror.se |
||
1 814 061Så många skrev under bensinskatteupprorets tre krav.
LänkarBesökarewww.bensinskatteuppror.se har besökts 652049 gånger. Kontakt
Kenneth Winsborg, talesperson |
ArkivUnder tiden Bensinskatteuppror.se var aktivt så publicerades mängder med artiklar och insändare om upproret. Många av dem är länkade i vårt arkiv. Visa: »Nyheter »Pressklipp »Kommentarer »Alla Femte löftesbrottet!Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna. Läs mer i Värmlands Folkblad. Plakatpolitik och löftesbrott!När man läser argumentationen om bränsleskatterna och miljöargumenten så märks det tydligt hur falskt det klingar. Om sambanden mellan höjd dieselskatt och uppnådda miljövinster var så glasklara och bevisbara så skulle ju problemen och måluppfyllnaden redan vara löst. Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om. Läs mer i Barometern. Plakatpolitik och löftesbrott!Regeringen säger själv att vi bara står för 0,2 % av världens koldioxidutsläpp. Svenska privatbilister står för inte ens en femtedel av dessa 0,2 %. Dessutom sjunker privatbilisternas utsläpp varje år. Varför skall vi springa mil före länder som Kina, USA och Indien där de gigantiska utsläppen sker. Besinna er! Piska inte vanligt folk i Europas glesbygdshörn med orimliga straffskatter på vår nödvändiga rörlighet. Läs mer i Finnveden. Plakatpolitik och löftesbrott!Alliansregeringens förslag i klimatpropositionen är delvis riktigt usla. Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna. Läs mer i Norran. Debatt om klimatproposition: ”Plakatpolitik och löftesbrott!”Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna. Piska inte vanligt folk i Europas glesbygdshörn med orimliga straffskatter på vår nödvändiga rörlighet. Läs mer och delta i debatten i Vi Bilägare. Svek mot bilisternaDet värsta är dessutom att regeringen på intet sätt kompenserar de människor och regioner som är extremt beroende av bilen. I stället har den borgerliga regeringen skrotat det särskilda glesbygdsavdraget som infördes av den tidigare riksdagsmajoriteten för att kompensera beolkningen i Norrlands inland för ökade drivmedels- och transportkostnader. Läs hela artikeln i Norrländska Socialdemokraten. Fel väg!Den långsiktiga omställningen av hela energisektorn kan inte bekostas till största delen av enskilda låginkomsttagare – inte ens av enskilda små länder. Därför måste de skyhöga bränsleskatterna på bensin och diesel sänkas i Sverige för att på sikt uppnå ett harmoniserat och effektivt internationellt system. Läs mer på Newsdesk. På väg mot pinsamt rekord?Alliansen har alltså gång på gång svikit sitt vallöfte till alla de väljare som gick på talet om att man förstod ”att folket hade det tungt ekonomiskt med höga transportkostnader”. I stället för skattesänkning på bensin och diesel som utlovades före valet 2006 har man vid 4 beslut (och 3 tillfällen) i stället höjt skatten på bensin och diesel. Läs mer på Newsdesk. Året inleddes med löftesbrottI januari 2009 höjdes bensinskatten med 29 öre och dieselskatten med 22 öre. – Detta är ytterligare ett pinsamt löftesbrott från Alliansen som i övrigt skryter om att de sätter en ära i att uppfylla sina vallöften, säger Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteuppror.se Läs mer på Newsdesk. Nytt år och nytt löftesbrottUppenbarligen är inte ”långsiktigt hållbara vallöften” Alliansens starkaste sida. I alla fall inte inom transportsektorn. Det är till skada för väljarnas förtroende, inte bara för alliansen, utan för hela det politiska systemet. När politiker så tydligt går ut och lovar handfasta och för väljarna viktiga och lättförståeliga åtgärder och sedan gör precis tvärtom ökar politikerföraktet. Att man sedan gång på gång upprepar löftesbrotten och sveket gör inte saken bättre! Läs mer i Borås Tidning. Nytt år – nytt löftesbrott!Vid årsskiftet höjde alliansregeringen bensinskatten med 29 öre och skatten på diesel med 22 öre. Dessa skattehöjningar har passerat relativt obemärkt i media men kommer på längre sikt att märkas rejält i plånböckerna för alla arbetspendlare. Läs mer i Höglandsnytt. Nytt år med nya löftesbrottBegreppet rörlig arbetsmarknad kan inte bara betyda att det ska bli enklare att säga upp folk utan måste också betyda att människor ska kunna ta sig till arbetet. Höga skatter på bensin och diesel sätter krokben för en rörlig arbetsmarknad och kommer att kosta samhället mycket i förlorad effektivitet och sämre tillväxt. Men ständiga skattehöjningar tvärt emot utlovade skattesänkningar kommer kanske att bli mest olönsamt för allianspartiernas trovärdighet. Uppfyll vallöftet 2006 och sänk bensin och dieselskatten. Läs mer i Norrländska Socialdemokraten. Alliansens svikna bensinlöfteVid årsskiftet höjde alliansregeringen bensinskatten med 29 öre och skatten på diesel med 22 öre. Dessa skattehöjningar har passerat relativt obemärkt i media men kommer på längre sikt att märkas rejält i plånböckerna för alla arbetspendlare och bilister. Läs mer i Länstidningen Östersund. Nytt år – nytt löftesbrottVid årsskiftet höjde alliansregeringen bensinskatten med 29 öre och skatten på diesel med 22 öre. Dessa skattehöjningar har passerat relativt obemärkt i media men kommer på längre sikt att märkas rejält i plånböckerna för alla arbetspendlare och bilister. Alliansregeringen är naturligtvis tacksam för att skattehöjningarna inte uppmärksammats men vi bilister har inte glömt vad alliansregeringen lovade inför valet 2006. Läs mer i Folket. Alliansen bryter löften om sänkt bensinskattInte minst i tider av dålig ekonomi och ökande arbetslöshet behöver persontransportkostnaderna sänkas i ett utpräglat glesbygdsland. Begreppet rörlig arbetsmarknad kan inte bara betyda att det skall bli enklare att säga upp folk utan måste också betyda att människor skall kunna ta sig till arbetet. Höga skatter på bensin och diesel sätter krokben för en rörlig arbetsmarknad och kommer att kosta samhället mycket i förlorad effektivitet och sämre tillväxt. Läs mer i Hudiksvalls tidning. Få de senaste nyheterna automatiskt med RSS. (Du behöver en RSS-läsare) Har du sett något skrivet om det höga bensinpriset? Ge ditt tips till denna sida! |