Forskning har visat att bensinskatten är det enskilt viktigaste styrmedlet hittills för att minska klimatpåverkan. Om inte europeiska länder hade beskattat bensinen skulle världens koldioxidutsläpp ha varit cirka fem procent högre.

Läs Miljöpartisternas svar på Kenneth Winsborgs insändare här.

Bensinskatteuppror.se

1 814 061

Så många skrev under bensinskatteupprorets tre krav.

  1. Sänk bensinskatten!
  2. Ta bort momsen på bensinskatten!
  3. Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik, alltså 6 procent istället för som idag 25 procent!

Besökare

www.bensinskatteuppror.se har besökts 690330 gånger.

Kontakt

Kenneth Winsborg, talesperson
Tel: 0729 - 201660
E-post: kenneth.winsborg [@] telia.com

Bilfront

Arkiv

Under tiden Bensinskatteuppror.se var aktivt så publicerades mängder med artiklar och insändare om upproret. Många av dem är länkade i vårt arkiv.

Visa: »Nyheter »Pressklipp »Kommentarer »Alla

Koldioxidskatten kraftfullt klimatverktyg

Forskning har visat att bensinskatten är det enskilt viktigaste styrmedlet hittills för att minska klimatpåverkan. Om inte europeiska länder hade beskattat bensinen skulle världens koldioxidutsläpp ha varit cirka fem procent högre.

Läs Miljöpartisternas svar på Kenneth Winsborgs insändare här.

Plakatpolitik och löftesbrott!

Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om.

Läs mer i Höglandsnytt.

Plakatpolitik och löftesbrott!

Skall regeringen uppnå något i klimatsammanhang är det internationella överenskommelser och globala system som gäller. Sveriges bilister och åkare betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Har det hjälpt klimatet? Nej – men det fyller på Borgs och tidigare Nuders kassakistor.

Läs mer i Jönköping NU.

Plakatpolitik och nya löftesbrott

Den enda effekten av att vi ytterligare höjer världens högsta koldioxidskatt blir att svenska medborgare, svenska företag och på sikt hela Sverige blir fattigare. Stryk planerna på dieselskattehöjning i den kommande klimatproppen. Börja i stället att sänka de svenska bensin & dieselskatterna så att vi kan få en globalt harmoniserad situation.

Läs mer i BLT.

Femte löftesbrottet!

Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna.

Läs mer i Värmlands Folkblad.

Plakatpolitik och löftesbrott!

När man läser argumentationen om bränsleskatterna och miljöargumenten så märks det tydligt hur falskt det klingar. Om sambanden mellan höjd dieselskatt och uppnådda miljövinster var så glasklara och bevisbara så skulle ju problemen och måluppfyllnaden redan vara löst. Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om.

Läs mer i Barometern.

Plakatpolitik och löftesbrott!

Regeringen säger själv att vi bara står för 0,2 % av världens koldioxidutsläpp. Svenska privatbilister står för inte ens en femtedel av dessa 0,2 %. Dessutom sjunker privatbilisternas utsläpp varje år. Varför skall vi springa mil före länder som Kina, USA och Indien där de gigantiska utsläppen sker. Besinna er! Piska inte vanligt folk i Europas glesbygdshörn med orimliga straffskatter på vår nödvändiga rörlighet.

Läs mer i Finnveden.

Få de senaste nyheterna automatiskt med RSS. (Du behöver en RSS-läsare)


Har du sett något skrivet om det höga bensinpriset? Ge ditt tips till denna sida!