Läs hela artikeln på Sveriges Radios hemsida.
]]>Läs hela artikeln i Webfinanser.
]]>Läs hela artikeln i Gotlands Tidningar.
]]>Läs hela aartikeln i Östersundsposten.
]]>Läs hela artikeln på Webfinanser.
]]>Läs hela ledaren i Helsingborgs Dagblad.
]]>Läs hela ledaren i Svenska Dagbladet.
]]>Läs hela artikeln i Arbetaren.
]]>Läs hela insändaren i Gotlands Allehanda.
]]>Läs hela artikeln på Bolagsfakta.
]]>Lyssna på inslaget i Studio Ett, P1 här.
]]>Läs hela artikeln i Proletären.
]]>Reinfeldt och partiet har upptäckt att det mullrar i m-leden ute i landet.. Det kunde bensinskatteuppror.se ha talat om för dem redan i mars efter att ha talat med en stor del av de 1850 ledande moderater som samlades på kommunala rikskonferensen.
– Det är mycket bra att Fredrik nu har insett att en ytterligare skattehöjning skulle få en rad negativa konsekvenser”. Nu väntar vi bara på att Fredrik och moderaterna gör det de skryter om, dvs uppfyller sina vallöften. Vallöftet var att sänka bensinskatten, avslutar Kenneth Winsborg
]]>Läs hela ledaren i Norrköpings Tidningar.
]]>Läs hela artikeln i Bilsport.
]]>
Bensinskatteuppror.se |
||
1 814 061Så många skrev under bensinskatteupprorets tre krav.
LänkarBesökarewww.bensinskatteuppror.se har besökts 648040 gånger. Kontakt
Kenneth Winsborg, talesperson |
ArkivUnder tiden Bensinskatteuppror.se var aktivt så publicerades mängder med artiklar och insändare om upproret. Många av dem är länkade i vårt arkiv. Visa: »Nyheter »Pressklipp »Kommentarer »Alla Kd röstade för höjd bensinskattKristdemokraterna röstade på lördagen för att höja bensinskatten när rikstinget i Norrköping avslutades. Men ombuden sade ja först efter det att partiledningen ändat förslaget, så att en höjning av drivmedel ska ta hänsyn till dem som bor på landsbygden. Men många hade svårt att förstå att partiet svängt i frågan. Läs hela artikeln på Sveriges Radios hemsida. Bensinskatteuppror.se – Reinfeldts vackra visioner kraschar i planekonomisk ineffektivitet– Inom transportsektorn undantas stora utsläppskällor som flyg och fartygstrafik medan privatbilismen utsätts för ren straffbeskattning. Beskattningen av bränsleeffektiva, relativt sett koldioxidsnåla dieselbilar visar med pedagogisk tydlighet hur stolta deklarationer från talarstolen kraschlandar i planekonomiska missfoster, säger Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteuppror.se. Läs hela artikeln i Webfinanser. Alliansen krattar manegen för Mona SahlinAnnorlunda är situationen för alla oss som bor i glesbygd och har att leva på en knaper pension. Många som bor på landsbygden måste dessutom ha två bilar i familjen för att klara sin livssituation. Förklara för oss, Fredrik Reinfeldt, varför det är just dessa som ska betala merparten av bränsleskattebördan när sådana som du slipper undan helt. Är den förmodade risken för klimatförändringar enbart en angelägenhet för de med minsta inkomster? Är landsortsborna större miljöbovar än regeringsledamöter? Läs hela artikeln i Gotlands Tidningar. Bensinskatteupproret, över 1,8 miljDet är djupt orättvist att just svenska bilister skall betala 1000 procent högre koldioxidskatt än alla andra sektorer i det svenska samhället. Läs hela aartikeln i Östersundsposten. Bensinskatteuppror.se – Över 1,8 miljoner– Aktionen är ett fredligt försök att få de svenska politikerna, riksdagsmännen och partierna att förstå hur Sverige ser ut i praktiken och hur vanligt folk måste resa. Det är djupt orättvist att vi i EU:s verkliga glesbygdshörn skall ha samma höga beskattning på bilresor som i det tätbefolkade Centraleuropa, säger Kenneth Winsborg talesman för Bensinskatteuppror.se. Läs hela artikeln på Webfinanser. Kontroversiell skattDenna helg tankar vi våra bilar i Sverige med bensin som kostar över 14 kronor litern. Frankrikes president Nicolas Sarkozy vill sänka momsen på bränsle. Sverige och Tyskland bland andra motsätter sig detta. Här öppnar sig ännu ett brukbart fält för Europas populistiska partier. Stram invandringspolitik och lägre bensinskatter kan bli en riktigt giftig soppa i kommande val i Sverige och i andra länder. Läs hela ledaren i Helsingborgs Dagblad. EU har ingen tiger i tankenDäremot är det ett riktigt bottennapp när Reinfeldt hävdar att en sänkning av bensinskatterna skulle vara detsamma som att subventionera användningen av bensin och diesel. Hålla där, frestas jag säga. Bensinprisets skatteandel är ju skyhög. Synd att Reinfeldt inte i stället föreslog en frysning av skattetyngden – som automatiskt ökar när råvarupriset på olja går upp. Läs hela ledaren i Svenska Dagbladet. Skrota bensinskattenÄndå är det inte förvånande att så många har skrivit under uppropet. En liter bensin kostar nu för första gången över 14 kronor litern, i princip en fördubbling på knappt 20 år (med hänsyn till inflation). Läs hela artikeln i Arbetaren. Sänk bensinskattenDet är uppenbart att lösningen för att få ner de skyhöga bensinpriserna är att sänka drivmedelsskatterna. Kristdemokraterna gjorde detta till en valfråga 2006. Nu hoppas jag och många andra att regeringen vågar lyssna på det svenska folket – sänk bensinskatten nu! Läs hela insändaren i Gotlands Allehanda. Tänk inte bara stort Reinfeldt – tänk rätt och rättvist också!– Om skatten skall vara rättvis och jämlik finns det bara en väg attgå för Fredrik Reinfeldt; Sänk den svenska bensin och dieselbeskattningen och arbeta för en likformig global koldioxidskatt, avslutar Kenneth Winsborg. Läs hela artikeln på Bolagsfakta. Bensinskatteupproret i radionKonsekvenserna av det höjda oljepriset. Oljepriset slår ständigt nya rekord. I fredags skedde den största enskilda prishöjningen någonsin under en enskild dag. Kjell Aleklett professor i fysik och oljeexpert ger fakta. Mattias Goldman från föreningen ”Gröna bilister” och Kenneth Winsborg från ”Bensinskatteuppropet” debatterar. Lyssna på inslaget i Studio Ett, P1 här. Debatt om bensinskattenJag är också mycket kritisk mot riksdagspartiers hyckleri i frågan om klimathotet och bensinskatt. Jag tycker det är viktigt att ha klart för sig att de allra fattigaste i Sverige överhuvudtaget inte har råd att inneha bil och är därmed hänvisade till den alltför dyra kollektivtrafiken, om de inte cyklar eller går. Bilresorna är mycket socialt snedfördelade i Sverige. De rikaste står för en mycket stor del av bilresandet. Läs hela artikeln i Proletären. Pressmeddelande: De nyvakna moderaternaStatsminister Fredrik Reinfeldt har satt ner foten och sagt att det inte skall bli någon mer skattehöjning på bensin och diesel. Det är bra sagt. Reinfeldt och partiet har upptäckt att det mullrar i m-leden ute i landet.. Det kunde bensinskatteuppror.se ha talat om för dem redan i mars efter att ha talat med en stor del av de 1850 ledande moderater som samlades på kommunala rikskonferensen. – Det är mycket bra att Fredrik nu har insett att en ytterligare skattehöjning skulle få en rad negativa konsekvenser”. Nu väntar vi bara på att Fredrik och moderaterna gör det de skryter om, dvs uppfyller sina vallöften. Vallöftet var att sänka bensinskatten, avslutar Kenneth Winsborg Nygammalt?Åtminstone säger Fredrik Reinfeldt nu nej till ytterligare höjning av koldioxid-skatter i Sverige. Framför allt kommer inte bensinskatten att höjas ytterligare. Det är en sund tillnyktring dikterad av det bensinskatteuppror som står och stampar i den politiska vestibulen. Tillsammans med en rad andra moderata kärnfrågor – försvaret, men också åklagarna och värn-skatten med mera – har partiet hamnat på tvärs med sina traditionella väljare. Läs hela ledaren i Norrköpings Tidningar. Moderat-nej till höjd bensinskattModeraterna bejakar skatter och avgifter som styrmedel för ett miljövänligare samhälle, visar ett samråd om olika politiska frågor som presenterades på måndagen. Men att redan i höst gå vidare med en höjda koldioxidskatter tror Reinfeldt varken är möjligt eller ens nödvändigt.”Jag känner mig mycket tveksam till att det i närtid behövs några ytterligare höjda koldioxidskatter, säger han.” Läs hela artikeln i Bilsport. Få de senaste nyheterna automatiskt med RSS. (Du behöver en RSS-läsare) Har du sett något skrivet om det höga bensinpriset? Ge ditt tips till denna sida! |