Bensinskatteuppror.se |
||
1 814 061Så många skrev under bensinskatteupprorets tre krav.
LänkarBesökarewww.bensinskatteuppror.se har besökts 649546 gånger. Kontakt
Kenneth Winsborg, talesperson |
ArkivUnder tiden Bensinskatteuppror.se var aktivt så publicerades mängder med artiklar och insändare om upproret. Många av dem är länkade i vårt arkiv. Visa: »Nyheter »Pressklipp »Kommentarer »Alla Bilisten som syndabockHade bilisterna varit skyddade enligt lagen om hets mot folkgrupp, så hade åtalen varit många, skriver Kvällsposten i en ledare den 28 juli. Men bilen och bilisterna är lovligt byte enligt Kvällsposten. Främst för finansministern som tar varje chans att dra in pengar från privatpersoners transporter, men också av allehanda debattörer så vill försvåra och fördyra för bilismen. Svenska folket kräver sänkt bensinskattHans Backman, riksdagsledamot för folkpartiet från Hofors skriver i en debattartikel att bilberoende svenskar betalar för hög bensinskatt. Backman anser att det vore rimligt att sänka bensinskatten med tre kronor. Då skulle den nu rekorddyra bensinen återigen få ett literpris på under nio kronor. Ny skatt kan bli ett dråpslag för inlandetRegeringen planerar för en grön skatt som ska gynna miljövänliga transporter. Många befarar att det kan bli ett dråslag för Norrlands inland eftersom det inte finns några alternativ till lastbilstransporter i inlandet, skriver Länstidningen Östersund. Tidningen har bl a intervjuat Svegs Sågs VD, Stefan Graaf som menar att hans företag hade inte funnits kvar med nya ökade transportkostnader. Bättre miljö med bilenSatsningar på kollektivtrafiken är inte alltid mest miljövänligt, skriver GP:s Anders Wettergren i en krönika. Men samtidigt som han ser bilen som nödvändig ser han ingen anledning att sänka bensinskatten.eftersom bensinen är också en ganska stabil skattekälla. Debatt: Sluta ruinera bilförarnaDet får vara nog nu med skattehöjningar på bensin och diesel. Kristdemokraterna vill sätta ett tak på bränsleskatterna så att bilisterna inte drabbas dubbelt upp när råoljepriserna stiger, skriver Ingemar Vänerlöv kristdemokratiska riksdagsledamot från Vänersborg i en debattartikel i GT den 21 juli. Hushåll knäcks av vår höga bensinskattGenom de senaste årens ideliga skattehöjningar har politikerna i regering och riksdag visat att de inte förstår vanligt folks verklighet, skriver Margaretha Olofsson från Bensinen, kassako för statenBilen är en nödvändighet skriver Gelfle Dagblad och hävdar att om Sverige ställas om mot mindre bensinförbrukning och mindre utsläpp så måste det ske på rimligt sätt. Och ett bensinpris på snart kanske en bit över tolv kronor är inte rimligt. Bensinskatteupproret på wheelsnwingsBensinskatteuppor.se finns på plats på Wheel & Wings i Varberg den 15-16 juli. Med val(s)eger i tankarna?På Svenska Dagbladets ledarblogg skriver PJ Anders Linder att den orimliga beskattningen av bensin kan utvecklas till en belastning för (s) i valrörelsen om oppositionen ser till att det blir så. Läsarna rasar mot bensinskattenDagens Industris lläsare är mycket upprörda över regeringens nej till sänkt bensinskatt. Sätt tak på bensinskattenKristdemokraterna anser att nu får det vara nog med skattehöjningar på bensin och diesel, skriver Erling Wälivaara Vi kör så det rykerExpressens ledare skriver om den höga bensinskatten och att många svenskar har bränsletörstiga bilar men att finansminister Pär Nuder tycks närmast nöjd med utvecklingen då den medför kraftigt ökade skatteintäkter. Men förväntat positiva miljöeffekter lyser med sin frånvaro. Bensinen allt för dyr – nu får det vara nogMan kan inte lösa miljöproblemen genom att straffbeskatta människor så till den milda grad som s-regeringen gör, skriver Erling Wälivaara som är riksdagsledamot för kristdemokraterna från Luleå. Debattartikeln är publicerad i Norrländska Socialdemokraten den 14 juli. Bilisterna drabbas dubbelt uppFör oss kristdemokrater måste det nu vara nog med skattehöjningar på bensin och diesel, skriver Torsten Lindström, riksdagsledamot för kristdemokraterna i Västmanlands län i den debattartikel i VLT den 14 juni. Varför tillåts oljeschejkerna höja bensinskatterna?Dagens procentskatt på bensinen borde ersättas av fast krontalsbeskattning. Då kan inte våra folkvalda längre gömma sig bakom oljeschejkerna utan måste stå upp för sina beslut, skriver Stefan Tornberg. Få de senaste nyheterna automatiskt med RSS. (Du behöver en RSS-läsare) Har du sett något skrivet om det höga bensinpriset? Ge ditt tips till denna sida! |